Kristdemokraternas abortsyn 1972 - 2003
 
Observera, att detta är ett försök till sammanfattning. Jag gör ej anspråk på att ha gjort en helt korrekt analys av denna
så komplexa fråga, i alla detaljer.
 
Ofödda barns rätt till liv enl KDS år 1972 och Abortkommitténs betänkande "Rätten till abort" från 1971
1965 år abortkommitté har den 3 september 1971 lagt fram ett omfattande betänkande. Kommittén har främst haft till uppgift
att undersöka abortlagens tillämpning och vissa andra faktiska förhållanden, att ta upp frågan om den framtida
inriktningen av lagstiftningen och göra en allmän översyn av denna samt att utreda frågan om samhällets åtgärder i
abortförebyggande syfte och överväga hur verksamheten bäst kan utbyggas och effektiviseras.
Det synsätt, som ligger till grund
för 1965 års abortbetänkande, är djupt inhumant och livsfientligt och betänkandet kan inte läggas till grund för en
lagstiftning hävdar KDS i sitt yttrande över abortkommitténs betänkande "Rätten till abort". (SOU 1971:58) Yttrandet lämnades
av Kristen Demokratisk samling - KDS, 1972-02-29.
H I S T O R I K
I och med kristendomens införande i vårt land blev kristna värderingar bestämmande för vår lagstiftning, innefattande
bl.a. allas lika människovärde och livets okränkbarhet. Under många århundranden upprätthölls denna respekt för människovärdet.
Emellertid kom genom praxis abort att tillåtas vid fara för moderns liv dock med ett bibehållande av grundsynen om fostrets rätt till liv.
1938 års abortlag tillkom också för att säkra det ofödda barnets rättskydd. Man upplevde starkt, att det var nödvändigt att klart redovisa
vilka fall av avbrytande av havandeskap som kunde accepteras av etiska skäl. Vid tiden för abortlagens tillkomst gällde de läkarregler som
Sveriges Läkarförbund och många andra länder hade antagit: "Läkaren skall besinna sin plikt att skydda och bevara människoliv
alltifrån dess tillkomst i moderlivet". Den första abortlagen var en undantagslagstiftning, men så småningom genom en
sekulariseringsprocess i det svenska samhället urholkades den etiska läkarregeln. Denna urholkning fick ett markant uttryck
genom indikationen om s.k. förutsedd svaghet. Genom tillkomsten av den indikationen banades väg för den praxis som idag
lett fram till en praktiskt taget fri abort. I konsekvens härmed ändrade Sveriges Läkarförbund vid fullmäktigemöte i juni
1968 den förut citerade regeln till: "Läkaren skall besinna vikten av att skydda och bevara människoliv". Man strök helt
enkelt orden: "alltifrån dess tillkomst i moderlivet".
Under abortutrednings-tiden ökar antalet aborter markant. 1965 uppgick den legala aborterna till 6.209 medan de år
1971 stigit till över 20.000. Under 1972 väntas de bli ca. 28.000. Idag ligger aborttalet på 38.000/ årligen och vi har aborterat
1,5 miljoner foster sedan år 1974. Blivande människor som skulle bidragit till att bygga upp Sverige inför framtiden.
Betänkandets och KDS grundsyn
Det mest anmärkningsvärda i betänkandet är, att grundsynen är den motsatta mot den som låg till grund för abortlagen från
1938. Man bortser helt enkelt från det "ofödda barnet", vilket ju var orsaken till varför 1938 års abortlag kom till.
I betänkandet vill man undvika att till läsaren förmedla den biologiska sanningen att det är människoliv det är fråga om
även under graviditeten. Man försöker undvika ordet foster även om man i sin beskrivning av en abortmetod användet ordet
fosterdelar. Att göra skillnad mellan livsdugligt och livsodugligt foster med hänsyn till om fostret skall leva vidare
utanför modern är en konstruktion. Kommitténs ställningstagande att människan skall ha rätt till liv först när förlossningen
närmar sig är minst sagt uppseendeväckande och strider bl.a. mot Genèvedeklarationen om de mänskliga rättigheterna, vilka talar
om rätten till skydd jämväl före födelsen. Redan den omständigheten att betänkandet helt förbigår huvudfrågan - det ofödda
barnets rätt till fortsatt liv gör att förslaget inte kan läggas till grund för en ny abortlag. Fostret är inte en del av moderns
kropp utan en egen individ. Redan efter några veckor slår den lilla människovarelsens hjärta. Under de 2 första månaderna
bildas huvud, armar, ben, fötter, händer, fingrar och tår. Respekten för människovärdet, människolivet måste omfatta även de
första nio månaderna av en människas liv. Att man kan tvingas till kompromiss vid fara för moderns liv och vid våldtäkt
undanskymmer inte det faktum att fostret också är ett människoliv.
Fosterfördrivning avkriminaliseras och mannen hålls utanför abortprocessen
En följd av att utredningen föreslår att fosterfördrivning skall avkriminaliseras blir att den blivande faderns kan hållas
helt utanför skeendet. Det kan t.o.m. inträffa att hustrun efter konstaterad graviditet får abort utan att mannen har en aning
om att ett barn var på väg. Detta blir en osund väg eftersom både kvinnan och mannen bör vara involverad i ett så viktigt beslut för familjen.
Sammanfattning av KDS abortsyn 1972
Det synsätt som ligger till grund för 1965 års abortbetänkande, är djupt inhumant och livsfientligt. Det bryter respekten
för människovärde och människoliv. Om utredningens synsätt blir samhällets, införes ett allmänt hot mot människoliv och människovärde,
som kan utlösas inte bara mot det värnlösa fostret utan mot den värnlösa människan överhuvudtaget. Denna grundsyn måste bestämt
avvisas. Kristen Demokratisk samling - KDS hävdar därför, att den framlagda utredningen inte kan läggas till grund för en
lagstiftning, och yrkar på förnyad utredning, vid vilken fostrets rätt till liv beaktas.
Alf Svenssons tal "Låt liv leva", KDS information nr 4 år 1980
Citat:"Idag finns det ett enda svenskt politiskt parti som i sitt program och i sina uttalanden fastslår, att det är
etiskt oacceptabelt att det ofödda barnet förlorar sin mest självklara rätt, rätten till liv. Abortfrågan är en etiskt
fundamental fråga. När abortfrågan aktualiseras aktualiseras KDS. Påståendet att abortfrågan inte skall partipolitiseras är
liktydigt med påståendet att abortlagen inte skall ändras. Det är abortfrågans största dilemma i opinionshänseende att
riksdagspartiernas struktur omöjliggör opinionsbildning i abortfrågan. Hur kan det då komma sig att människor med kristen
bekännelse accepterar att deras partiledningar driver kravet på fortsatt fri abort, att de vägrar att göra något åt gällande
lag om fri abort? Varför skall då kristna, när de verkligt fundamentala värderingsfrågorna kommer på tapeten finna sig i att deras
partiledningar helt, som det numera heter "kör över dem".
Kristen Demokratisk Samling - KDS - det enda svenska politiska parti som ur etisk historisk synvinkel har varit emot fri abort."
Citat: ...det helt logiska sambandet mellan abort och aktiv dödshjälp. Om det är acceptabelt att släcka spirande liv måste man ju
i logikens namn också acceptera att släcka tynande liv. Människan skall inte göra sig till livets herre. Det är brott mot
Skapelsens Herre, ja mot Gud själv. Historien visar vederstyggliga exempel på vad som inträffar när maximen om människolivets
okränkbarhet av människor aktivt ställs åt sidan. Maximen om människolivets okränkbarhet skall äga sin giltighet för all
mänsklig samlevnad, all mänsklig miljö, all politik. Kopplingen mellan abortfrågan och aktiv dödshjälp är ofrånkomlig."
Citat:"En ändring av lagen bort från nuvarande lag som betraktar det ofödda barnet som rättlöst, kräver givetvis
oändligt mycket mer än enbart en ändring av lagtexten. Hjälp- och stödinsatser skall givetvis skapa alternativet till illegal
abort. Påståendet att kvinnan skall bestämma över sin kropp är inte biologiskt och etiskt helt försvarsbart. Det handlar om minst
två liv när en kvinna är gravid. Pappans situation och roll får inte glömmas. Hur kan detta ha fått ske i dessa jämnställdhetens
tider?"
Citat: "Hjälp med sociala och ekonomiska bekymmer skall samhället utan reservation ställa upp med. Ingen skall behöva
anföra brist på bostad eller för liten bostad som skäl för abort. Ingen skall för sina studiers skull behöva begära abort.
Studiebidrag och kurshjälp för att ta igen förlorade studier skall erbjudas. Ingen skall behöva anföra rädsla för brist
på hjälp med barnomsorg som skäl för abort. Värdfamiljer bör finnas som osjälviskt ställer upp för både mamma och barn
den period man önskar före och efter födseln. Jourgrupp som i alla sammanhang stöttar den gravida kvinnan och den blivande
pappan skall finnas. Låt mig avsluta med ett av de vackrast ställen jag vet ifrån Den Heliga Skrift. De skriftlärda hade
dragit fram kvinnan. Äktenskapsbryterskan skulle stenas. Jesus, den ende syndfrie, vänder sig till herrarna: "Den av er som
är utan synd kastar första stenen." Alla gick då sin väg. Och så säger Jesus:"Gå, inte heller jag dömer dig." Det är i den andan
vi skall försöka agera i den fundamentala abortfrågan. Vi skall göra det för att hjälpa människor, för att skapa den bästa
livsmiljö och det bästa samhällsklimat för våra medmänniskor. Lagen är till för människan och inte tvärtom."
Alf Svenssons tal till Partistyrelsen 1982-02-05
Citat: "Ofrihetens rot och vilsenhetens upprinnelse finns i förnekandet av människolivets okränkbarhet. Var säker på det!
Att ca 100.000 ofödda barn får släppa livet till under en svensk valperiod, mellan två svenska valdagar, borde bränna våra
sinnen så till den grad, att svensk kristenheten revolterade mot innehållet i riksdagspartiets politiska debatt. Abortfrågan
ska inte isoleras till de ofödda barnens liv. Den är det mest påtagliga bevis för att svenska folket förlorat grunden för sin
frihet. Där människolivet kränks, kränks friheten. Hade inte samhällsanalysen varit så fördunklad av materialistisk människosyn,
så skulle vi klarare ha sett hur abortfrågans människosyn har trängt in i hela den ekonomiska debatten, nationellt och
internationellt, hur livsmiljöfrågor hanteras så att människolivets okränkbarhet inte upprätthålls."
Citat: "Människolivet är idag kränkbart i vårt land, och jag vill faktiskt påstå att det förhållandet, att människolivet och
därmed Skaparen kränks i större delen av västvärlden, det visar att egentligen klarare än något annat att denna tidsålder går
mot sitt slut." Alf citerar Martin Luther King:"När Skapelsens Herre är avsatt, när Livets Herre detroniserats, då blir
guldkalven gud. Det har skett när man förkastar Guds bud, vänt ryggen åt de livslagar, de sanningar som är absoluta. Det finns
en tendens i våra dagar, ibland kristenheten, att man vill behålla Gud som Fader, men man vill ha rätt att förtrampa Guds
ordningar. Detta är en orimlighet. Det är när vi förtrampar Guds naturlagar som vi avsätter Gud. Och så börjar dansen kring
guldkalven."
Citat:"Nu finns det som sagt, väldigt många, som inte lyssnar om man talar om kampen mellan det onda och det goda. Och
vi ska f.ö. veta att språket, ordvalet finns integrerat i kampen. Lägg märke till hur elegant man knyckt de positiva orden till
det lägret som avsatt Livets Herre och skaffat sig laglig rätt att kränka människolivet. Kvinnan skall ha rätt att bestämma
över sin egen kropp."
Sammanfattning av Kristdemokraternas Medicinsk-etiska handlingsprogram "På livets sida" år 2003.
En tydlig människosyn måste vägleda de politiska ställningstagandena. Kristdemokraterna företräder en personalistisk
människosyn, vars inspirationskälla har sin främsta utgångspunkt i den kristna kulturtraditionen. Denna människosyn knyter
människovärdet till människans existens. Det kristdemokratiska samhällsarbetet tar därför sin utgångpunkt i människans
helhet. Respekten inför denna helhet uttrycks med begreppet integritet. Människans integritet gäller alltså hela
den mänskliga existensen,
från människoblivandets första ögonblick
till livets slut. Detta perspektiv på
människan och hennes villkor ger utgångspunkterna för partiets syn på de medicinsk-etiska frågorna.
Demokratins grund - människovärdet
Demokratins innersta kärna utgår från principen om människovärdet. Rätten till liv är den grundläggande förutsättningen
för övriga mänskliga rättigheter. Människovärdet måste gälla som övergripande princip på hela politikens fält och omfatta hela
det mänskliga livet. Historien lär oss att när människovärdet förtrampas på ett område, påverkar detta andra sektorer i samhället
och på sikt en hel kulturs bestånd. Människans personliga värdighet har sin grund i uppfattningen om människolivets okränkbarhet,
alla människors lika värde och varje människa som en unik varelse med ett unikt värde. Därför kan inte medmänniskan behandlas
enbart som ett objekt för olika ingrepp. Den enskilda människan är istället ett subjekt, vilket bland annat innebär rätt till
delaktighet i de beslut som rör den egna personen.
Respekten för hela det mänskliga livet
Det mänskliga livet inträder i befruktningsögonblicket. Det biologiska är förutsättningen för det mänskliga. I Genèvedeklarationen
(1948) sägs att läkaren ska förpliktiga sig till den "yttersta respekt för mänskligt liv alltifrån konceptionen till döden".
Detta synsätt är en god utgångspunkt när normer och regler ska utformas för den medicinska forskningen och verksamheten.
Grundlagsfäst rätten till liv
Fri och rättihetskommittén konstaterade i sitt betänkande SOU 1993:40 att den mest grundläggande av de mänskliga
rättigheterna är rätten till liv. Trots detta avvisade kommittén tanken på att införa ett stadgande om detta i den
svenska grundlagen. Den viktigaste mänskliga rättigheten ryms alltså, enligt detta synsätt, inte i svensk grundlag.
Vi Kristdemokrater anser att den mest grundläggande mänskliga rättigheten, rätten till liv, bör ingå i regeringsformens
värdeorientering i målsättningsstadgandena. Vi föreslår därför ett tillägg till Regeringsformen 1 kap 2 §. För
närvarande har paragrafen följande lydelse:"Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och
för den enskilda människans frihet och värdighet."
Vi föreslår följande tillägg:"Den offentliga makten ska utövas med respekt för människolivets okränkbarhet, alla
människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet."
Genom en sådan grundlagsändring fastslås människolivets okränkbarhet som en övergripande värdeorientering för allt
samhällsarbete. Som sådan bör den också prägla ramarna och reglerna på det medicinsk-etiska området. Rätten till liv
bör alltså enl. Kristdemokraterna skrivas in i grundlagen (i Regeringsformens målsättningsstadganden).
Fosterdiagnostik
Det finns de som menar att det är bättre att sortera bort handikapp, sjukdom etc. före livet.
Det man då avser är att ett några celler stort embryo inte självklart av alla betraktas som en individ med mänskliga rättigheter.
Att göra en mycket tidig DNA-diagnostik och med utgångspunkt från denna låta embryot leva eller ej skulle då vara etiskt
acceptabelt. Vi kan visserligen förstå den för föräldrarna positiva psykologiska aspekten av tidig diagnostik. Vi kan däremot
inte acceptera tankegången som sådan; för oss kvarstår att det ur både biologisk och filosofisk synvinkel är naturligt
att betrakta befruktningsögonblicket som människolivets början.
Fosterdiagnostik skall användas i livets tjänst och i första hand användas för att diagnosticera sjukdomar eller tillstånd
där en insats krävs för att bota eller skydda ett barn i blivande. Fosterdiagnostik ska ske för barnets bästa. Vi Kristdemokrater
vill varna för den selekterande fosterdiagnostiken. Vi vill värna om människovärdet och motverka en relativisering av människovärdet.
Om man inte håller tankarna om alla människors lika värde levande, kan utvecklingen så småningom leda till de värderingar
som formade 30-talets lagor om tvångssterilisering och tvångsaborter.
Genetisk integritet och sekretess
Vi Kristdemokrater välkomnar medicinsk behandling som kan bekämpa sjukdomar och minska lidandet för människan.
Därför bör genterapi på somatiska celler, kroppsceller vara tillåtet om bara säkerheten är tillräckligt hög och
individen är införstådd med behandlingen.
Genterapi på könsceller (ägg och spermier) har en annan innebörd. Alla förändringar som görs där, ärvs av följande
generationer. Det är alltså ingrepp som ger förändringar för all framtid i motsats till förändringar i kroppsceller som dör
med kroppen. Hittills har det varit stor enighet om att sådana förändringar dels är för riskfyllda, dels inte är önskvärda.
Det är viktigt att slå fast att denna gräns bör få ligga fast i framtiden och även fortsättningvis regleras i lag. Genterapi
på könsceller ska ej få förekomma.
A B O R T E R
I inledningen på vårt (Kristdemokraternas) medicinsk-etiska handlingsprogram beskrivs vår syn på människovärdet och
människans integritet. Vi har funnit en allt större förståelse för denna grundsyn i det svenska samhället.
Utredningen "Den gravida kvinnan och fostret - två individer" (SOU 1989:51), har lett till en betydande samsyn kring
de etiska problem som är förenade med fosterdiagnostik och aborter. Detta utredning deklarerade bland annat: "När det gäller
den oföddes intresse bör först framhållas att ett foster i princip har rätt till utveckling och rätt att födas. Därav följer
att en abort inte kan motiveras utifrån fostrets intresse. Ett abortbeslut innebär som regel att kvinnans
(föräldrarnas) intresse att inte föda barnet tillåts väga tyngre än fostrets intresse att utvecklas och födas.
Man måste utgå från att modern och det blivande barnet är två individer som båda är skyddsvärda. Det spirande människolivet
har i sig ett stort värde. Det kan inte ses enbart som en del av kvinnans kropp."
I ett betänkande från socialutskottet "Vissa etiska frågor" (1993/94:SOU2) ansåg utskottet att "det var nödvändigt med en
sammanhållen och etiskt förankrad politik i dessa frågor. Utgångspunkten måste därvid vara den syn på människan och på
människolivets helgd som har sin förankring bland annat i den kristna etiken och den västerländska humanismen. Alla människor
har samma värde och den grundläggande mänskliga rättigheten är rätten till liv."
Samma uppfattning deklareras i inledningen till FN:s barnkonvention där det klargörs att barnet har rätt till lämpligt
rättsligt skydd även före födelsen. Det finns alltså en bred samsyn om att alla mäniskor har rätt till liv och
att fostret är en skyddsvärd individ med en principiell rätt till liv och rättskydd. Denna samsyn kommer till uttryck bland
annat i internationella konventioner, svenska lag, socialutskottets betänkanden och i olika statliga utredningar.
Det råder numera också en samsyn om att en avvägning mellan fostrets och moderns intressen är ofrånkomlig då dessa är
motstridiga. Som exempel kan nämnas regeringens proposition "Fosterdiagnostik och abort"
(Prop 1994/95:142):"En avvägning mellan kvinnans intressen och den oföddes intressen är ofrånkomlig. Det är dock viktigt att
vara vaksam så att inte denna slags avvägning leder i riktning mot en etisk gradering av människoliv."
Det kan vara intressant att se hur abortlagstiftningen i några olika länder ser på avvägningen mellan
fostrets principiella
rätt till liv och kvinnans intressen.
Det ska då först framhållas att inget land har en obegränsad fri abort. Alla länder
har i lagreglerna någon form av tidsbegränsning. Avvägningen mellan fostrets rätt till liv och kvinnans självbestämmande
kan ses som en skala alltifrån å ena sidan fostrets absoluta rätt till liv och å andra sidan kvinnans oinskränkta självbestämmande.
Som exempel på en abortlag som är långt åt ena hållet på denna skala kan nämnas den irländska. Den tar enbart hänsyn till
fostrets rätt till liv, abort betraktas i praktiskt taget alla fall som rättsstridig.
Den svenska abortlagen är vid abort före den 18:e veckan på skalans andra ändpunkt. Den tar enbart hänsyn till
kvinnans självbestämmande. Abort är inte kriminaliserad.
Den tyska abortlagen väger fostrets rätt till liv mot kvinnans intressen på ett annorlunda sätt. Den framhåller
att abort är en rättsstridig handling, men att abort upp till den 12:e veckan är straffri. Lagen binder alltså samman
rättsstridighet med straffrihet. Fostrets rätt till liv är alltså inte obegränsad i denna lag och inte heller
kvinnans självbestämmande.
Den kristdemokratiska historiska synen på aborter
Vi anser att den i Sverige förda politiken inte på ett riktigt sätt dragit slutsatserna av den gemensammma synen på fostret
och kvinnan som två skyddsvärda individer. Mot bakgrund av detta är det enligt kristdemokratisk uppfattning omöjligt för staten
och lagstiftaren att ställa sig neutral till det etiska dilemma som en abort innebär. Kristdemokraterna har därför i riksdagen
sedan lång tid tillbaka drivit kravet att rätten till liv på lämpligt sätt förs in i grundlagen, se avsnittet grundlagfäst
rätten till liv ovan. Vi kommer också i fortsättningen att oförtrutet verka för en ökad medvetenhet om fostrets värde och
den oföddes principiella rätt till liv. Vi avvisar därför det synsätt som betraktar abortsituationen som enbart en intressekollision
eller en fri- och rättighetsfråga för kvinnan.
Abort är att släcka liv. Det är varje demokratis ofrånkomliga ansvar att värna för livet
allt från dess tillblivelse.
Den syn som vi kristdemokrater förespråkar på tidiga aborter innebär alltså att aborter INTE kriminaliseras, men att
samhället ska lämna sin värdeneutralitet när det gäller det spirande livet och istället söka skapa en medvetenhet om fostrets
rätt till liv samt verka graviditetsstödjande.
Kristdemokraternas syn på abortfrågan och samhällets regelverk
Vår etiska grundsyn och det mål vi vill nå står kvar - ett samhälle där aborter betraktas som nödfallsåtgärder. Men denna
inställning som grund föreslås därför i det följande åtgärder som enligt vår uppfattning kan medverka till en påtaglig minskning
av antalet aborter. Förslagen gäller dels ett nytt förfarande vid ansökan om abort, dels ett starkt utvidgat abortförebyggande
och graviditetsstödjande alternativ. Mot denna bakgrund kan kristdemokraterna inte finna det rimligt att någon annan än
kvinnan under graviditetens första fas fattar det avgörande beslutet om en eventuell abort. Enligt den nuvarande abortlagen
fattar kvinnan det slutliga avgörandet om abort före den 18:e graviditetsveckan.
En normal graviditet är 40 veckor och abort är alltså inte tillåtet under drygt halva graviditetstiden längd. Lagen och därmed
praxis är emot abort under 22 av 40 veckor. Under vecka 19-21 kan abort medges om särskilda skäl föreligger efter beslut i
Socialstyrelsens rättsliga råd. I dagens situation genomförs drygt 90 % av aborterna före den 12:e veckan, under 1 procent efter
den 18:e. Kristdemokraterna anser att de tänkbara effekterna av en sänkt tidsgräns för när Socialstyrelsens tillstånd krävs
för abort bör studeras noga. En sänkning till 12 - 16 graviditetsveckor bör övervägas om den kan visas att en sådan åtgärd skulle
minska antalet aborter. Rent teoretiskt skulle ju aborterna minska med ca 10 % om man satte den nedre abortgränsen till den 12:e
veckan som det ser ut i nuläget. Den övre abortgränsen som socialstyrelsen tillämpar idag är 22:a veckan. Eftersom utveckling och
teknik gått framåt så att man kan rädda foster som föds kring vecka 21 - 22, anser vi kristdemokrater att en ändring måste ske av
Socialstyrelsens allmänna råd (där tillämpningen av abortlagen regleras). Den övre gränsen för abort bör ändras till 20:e
veckan för att göra marginalen tillräcklig. Det får inte råda något tvivel om att aborter inte utförs vid en tid som tangerar
gränsen då ett foster kan överleva utanför livmodern.
Redan idag är det obligatoriskt för landstingen att erbjuda stödsamtal inför en eventuell abort. Vi kristdemokrater anser
att informationen och stödsamtalen bör få en mycket tydligare inriktning än idag. Det etiska dilemmat med en abort bör tydligt
men varsamt lyftas fram och även upplysning om de grundvärderingar som samhället har när det gäller människovärdet.
Ett nytt stödsamtal bör ges när väl beslutet om en ev. abort har tagits. Om kvinnan ändrar sig och inte vill göra abort skall detta
stödsamtal inte genomföras av den läkare- och helst inte heller den klinik- som planerat aborten. Alla stödsamtal skall vara
kostnadsfria och inga journaler skall föras. Även mannen i förhållandet bör ta del av stödsamtalen när detta är möjligt. Det
är också viktigt att stödsamtalen genomförs av personer som fått en utbildning i etisk rådgivning eller som har annan lämplig
erfarenhet och kompetens. Kvinnan måste få utrymme att tänka igenom sitt beslut och göra det i en sådan beslutsmiljö som kan
upplevas som rofylld. Kvinnan måste få möjlighet att få tala med olika resurspersoner om sina val.
Det är viktigt att alla gravida får bra och lämpligt stöd i situationer då graviditeten känns som en belastning.
Stödfamiljer bör vid behov kunna erbjudas som hjälp, särskilt åt ensamstående mödrar, den period man önskar före födseln.
Föräldrar med andra problem måste också få intensivt stöd både före och efter födseln. Mödrahälsovården ska utgå ifrån
att graviditet är något positivt för föräldrarna och att graviditeten ska fullföljas. Också den som gått igenom en abort
ska erbjudas fortsatta stödsamtal. Stödsamtalen kan hjälpa kvinnan att hinna bearbeta sin upplevelse och ge henne psykologiskt
stöd - till exempel inför en ny graviditet. Forskning i USA har visat att kvinnor får olika typer av problem efter en abort så
stödsamtalen måste prioriteras.
Av ovanstående material kan man dra slutsatsen att även om lagstiftningen i Sverige medger att kvinnan själv fattar beslut om
abort före den 18:e graviditetsveckan, så är det inte detsamma som fri abort. Formellt fattar kvinnan beslutet, men det
går inte att dölja alla de faktorer i bakgrunden som påverkar beslutet. Enligt vår mening är många sådana faktorer graviditetsfientliga
istället för graviditetsstödjande. Det kristdemokratiska perspektivet på abortförebyggande åtgärder är följaktligen betydligt
vidare än det traditionella. Vi förespråkar en genomgripande förändring av samhällssynen när det gäller föräldraskap och barn.
Framväxten av den materiella välfärd som blev en befrielse för stora grupper av fattiga, har mot 1900-talets slut i många av de
västerländska industriländerna förvandlats till en ny tvångströja av materialism och statusjakt. Denna utveckling har
förstärkts av politiska ideologier som förespråkar en extrem individualism. Det gamla familjemönstret har delvis slagits sönder.
Barn kan då ses som ett hot mot både materiell behovstillfredställelse och individens självförverkligande. Att överlämna hela
ansvaret till kvinnan som individ kan vara ett sätt att krypa från det ansvar som andra i omgivningen borde vara beredda att ta.
Det är därför viktigt att man ödmjukt försöker sätta sig in i den kvinnans situation som begär abort. Som alla andra människor
är den gravida kvinnan ansvarig för sina egna handlingar. Men samtidigt är hon - liksom övriga samhällsmedlemmar - i stor
utsträckning påverkad av andra människor och det omgivande samhällets förhärskande värderingar, kultursyn etc. Samma personer
som i teorin talar för barnets intresse och värde, kan i praktiken ha varit med och format den miljö som gör att en kvinna som
väntar barn upplever graviditeten som en katastrof. Vi är alla i olika grad medansvariga till att så många kvinnor uppfattar
graviditet som ett allvarligt hot. I Sverige går det en abort på tre födda. Detta förhållande kan inte isoleras till att vara
en individuell fråga för varje gravid kvinna. Ser hon i sin omgivning individer som vill ge henne stöd? Ser hon en samhällsorganisation
som är skapad för och välkomnar nya växande individer?
Den höga abortfrekvensen idag och de sjunkande födelsetalen i Sverige borde
enligt Kristdemokraternas mening ses som symtom på en samhällsutveckling på katastrofkurs. När allt färre skall ekonomiskt försörja allt fler
kommer hela samhället ur balans och välsignelsen över Sverige blir allt mindre inför framtiden. Dags att byta kurs!
Det är en viktig varning riktad både till de förtroendevalda som ansvarar för statens och kommunernas politiska åtgärder och till dem som söker se aborterna som ett
isolerat moraliskt problem knutet till individer. Utöver denna bakgrundmiljö som vi alla har ett gemensamt ansvar för, upptäcker
många kvinnor som väntar barn en mängd praktiska problem. Hur ska man klara ekonomin? Kan jag vara hemma en längre tid? Får jag
svårare att behålla jobbet? Har den kommunala barnomsorgen tillräckligt hög kvalitet och finns det dagisplatser? Måste jag avbryta
mina studier? etc. etc. Det kan i många fall vara så att personer som är närstående till den gravida kvinnan, oftast mannen,
vill påverka henne att göra abort. Också för mannen medverkar samhällsmiljön, karriärmöjligheterna, ekonomin etc. till hans
inställning. Den blivande fadern, kvinnans föräldrar eller andra i närmiljön kan använda olika former av stark påverkan för att
få kvinnan att göra abort.
Detta antyder ytterligare behovet av en politik som tydligt betonar människans integritet och värdighet,
och som avspeglar sig inom alla samhällsområden. Denna politik önskar jag att Kristdemokraterna allt tydligare vill stå för i framtiden
och därmed också dra tillbaka frågan om abortkontrakt - lagstiftad rätt till abort.
 
Textbearbetning Hans Andrén, 2005-02-20. Uppdaterad 2023-03-26.
Till Kristdemokraterna.
Motion till Riksdagen - till Kristdemoratiska riksdagsledamöter i abortfrågan, 2003-09-07.
Hjärt- och hjärn död kriterier, organtransplantation-, människosyn och dödshjälp-frågor (eutanasi).